Blue Room

Adèle in Blue

Blue ball-point pen, 220g canson paper pasted on Dibond 110 × 160 cm, 2023

1/8

Camille in Blue

Blue ball-point pen, 220g canson paper pasted on Dibond 110 × 160 cm, 2023

2/8

Valentina in Blue

Blue ball-point pen, 220g canson paper pasted on Dibond 110 × 160 cm, 2023

3/8

Amandine in Blue

Blue ball-point pen, 220g canson paper pasted on Dibond 110 × 160 cm, 2023

4/8

Jade in Blue

Blue ball-point pen, 220g canson paper pasted on Dibond 110 × 160 cm, 2023

5/8

Indie in Blue

Blue ball-point pen, 220g canson paper pasted on Dibond 110 × 160 cm, 2023

6/8

Charlotte in Blue

Blue ball-point pen, 220g canson paper pasted on Dibond 110 × 160 cm, 2023

7/8

Salomé in Blue

Blue ball-point pen, 220g canson paper pasted on Dibond 110 × 160 cm, 2023

8/8

Blue room

(EN)

 

The artist’s studio is undoubtedly one of the themes that most stimulates the imagination of both the public and scholars. To interrogate this place where the magic of creation happens is to attempt to be as intimate as possible with the artist. What an enchanting notion it is to decode the atelier to fathom the genesis of artworks! Yet remember: it’s up to the artist to allow this insight.
      Even though it is common to imagine the artist alone, like a demiurge creating an entire universe in his lair, sometimes this place is not exclusively reserved for the creator. By looking more closely at the works that come out of it, we might suddenly see a discreet presence, one we had not considered but which nevertheless remains fundamental to the act of creation: the model.
      This is beautifully illustrated in Balzac’s “The Unknown Masterpiece” when the young, unknown Poussin and Franz Porbus visit the old artist Frenhofer’s studio to admire his paintings, renowned for their perfection. They discover with great surprise a canvas with a chaotic mix of colors, completely abstract, but from which emerges a magnificent foot. From this apparition, Porbus exclaimed, “There is a woman beneath!”

 

      This is also what defines a work of art—a simulacrum or a tangible echo of a presence that once existed. A semblance of materializing the memories of a real person, complete with their imperfections, desires, and aspirations. It’s a captivating query that has consistently unsettled visitors, art historians, and casual wanderers through museums and galleries alike. Bestowing identities upon the models, endeavoring to unravel the enigma of these spirits that linger in artists’ studios, and consequently, in the very fabric of the artworks. From Simonetta Vespucci, a symbolic representation of ideal beauty in Botticelli’s eyes, to the young women patiently awaiting Klimt’s favor in a room adjacent to the studio, the spectrum of female models is diverse. 
      Close to the artists and sharing their intimacy, these women stimulate a plurality of thoughts, from the most fantasized to the most realistic or tragic. Yet, in this place of creation and life, a love story plays out mainly between the artist and his/her work – as in the myth of Pygmalion and Galatea. So, what do the models become in this story?

Whether they are models, muses, or lovers, they have inspired artists with materials to create, energy to express, and passion to renew. The least we can do in return is to grant them their rightful place in the act of creation by bringing them back into the light.

 

 

(FR)

 

L’atelier d’artiste est sans nul doute l’un des thèmes qui stimule le plus l’imaginaire du public comme des chercheurs. Questionner ce lieu où s’opère la magie de la création, c’est tenter d’approcher au plus près de l’intimité du faiseur d’œuvres. Lire l’atelier pour comprendre la production, c’est là une idée plaisante ! Encore faut-il que l’artiste le permette…
      Mais voilà! S’il est de coutume d’imaginer l’artiste, seul, tel un démiurge créant, dans son antre, tout un univers, il arrive que ce lieu ne soit pas exclusivement réservé au seul créateur. Regarder de plus près les œuvres qui en sortent et, d’un coup, se révélant à nous, une présence discrète, à laquelle nous ne pensions pas mais qui pourtant demeure primordiale quant à l’acte de création: le modèle. 
      C’est ce passage délicieux dans le Chef d’œuvre inconnu de Balzac, lorsque le jeune Poussin, encore inconnu, et Franz Porbus se rendent dans l’atelier du vieil artiste, Frenhofer, pour y admirer ses peintures réputées pour leur perfection. Totalement déconcertés, ils y découvrent une toile avec une débauche de couleurs, totalement abstraite mais d’où émerge un pied magnifique. De cette apparition, Porbus s’écria «Il y a une femme là-dessous».

 

C’est aussi cela une œuvre d’art, un simulacre ou rappel plastique d’une présence qui était là. Un semblant de matérialité du souvenir d’une personne réelle, avec ses failles, ses envies et ses désirs. Fascinante question qui n’a cessé de troubler les visiteurs, les historiens de l’art et autres flâneurs de musées ou de galeries. Donner une identité aux modèles, tenter de percer le mystère de ces présences qui hantent les ateliers d’artistes et de fait, les œuvres. De Simonetta Vespucci, sorte d’allégorie de la beauté idéale pour Botticelli aux jeunes femmes attendant constamment le bon vouloir de Klimt dans une pièce adjacente à l’atelier, les modèles féminins sont pluriels. 

 

Qu’elles soient modèles, muses ou amantes, elles ont insufflé aux artistes matières à créer, énergie à s’exprimer, passion à se renouveler. La moindre chose que nous puissions faire en retour et de leur accorder leur juste place dans l’acte de création en les remettant dans la lumière.